Hvordan skal du leve efter en proteinkur?


Du kan sammensætte din kost på mange forskellige måder under en proteinkur, men det kan være svært at finde fødevarer som indeholder en stor mængde protein. Du bliver derfor nødt til at afsætte tid til at finde nogle fødevarer, som kan hjælpe dig med at overholde dine grænser, som vi har skrevet over kostsammensætning. For at hjælpe dig godt på vej har vi lavet et eksempel på hvordan din kost kunne se ud under en proteinkur. En proteinkur går enkelt forklaret ud på at spise meget protein, samt indtage fedt og kulhydrat.

En simpelt proteinkur til daglig kost kan være eksempeltvis:

Morgenmad: 75 gram havregryn med 200 ml minimælk (evt. lille mængde sukker) og 2 æggehvider lavet på panden.

 

Mellemmåltid: Boost dit kalorieindtag med en portion proteinpulver rystet sammen med mælk.

 

Frokost: Kyllingebryst med fuldkornsris og en masse grøntsager. Broccoli er ekstremt sundt, og bør bestemt indgå i dit måltid.

 

Mellemmåltid: Endnu en portion proteinpulver opblandet med mælk, eller evt. fedtfattig græsk yoghurt med nødder (mandler, hasselnødder, o.l.)

 

Aftensmad: Din aftensmad bør indeholde fjerkræ, oksekød, skaldyr, eller fisk. Spis det sammen med en lille portion fuldkornsris eller fuldkornspasta, samt en enorm portion grøntsager.

 

Godnatmad: Afhængig af hvor lang tid der går efter du har spist aftensmad til at du skal i seng, kan det være en god idé at indtage et sidste måltid inden du skal sove. Vi anbefaler at du spiser f.eks. et æble, en pære, appelsin, eller et andet styk frugt. Alle slags undtagen bananer.

 

Hvad skal jeg spise meget af?

Under en proteinkur bør du fokusere på primært at spise mad som har et højt indhold af protein. Sørg for at varier dit kødindtag, sådan at du indtager fjerkræ, oksekød, svinekød, kalvekød, fisk og skaldyr. Derudover er æggehvider også en fantastisk kilde til protein og proteinpulver, og de har også et ekstremt lavt indhold af kalorier. Husk at en proteinkur stadigvæk er en kur. Det betyder at selvom du spiser sundt og proteinrigt, skal du stadigvæk forsøge og begrænse dig når du spiser, og sørge for kun at spise én portion mad. Hvis du vil tabe dig skal du forbrænde flere kalorier end du indtager – så simpelt er det i teorien. proteinkur siger det næsten af sig selv: Indtag meget protein.

Related Posts :